lørdag 5. februar 2011

Leder man hund og mennesker på samme måte

Jeg fikk en refleksjon per e-post fra en mine mer trofaste lesere hvor vedkommende reflekterte over om lederskap er det samme når det gjelder hund og mennesker. Jeg vil si et ubetinget ja.

Som leder blant mennesker mener jeg at din viktigste oppgave er å hente ut potensiale i hver enkelt og sikre samspillet mellom mennesker, det er akkurat det samme lederskap for hund går ut på. Man kan få de man jobber med til å yte max, men det stopper også der.

Hvordan man bygger et lederskap? Det handler om tydelighet og konsekvens, det handler om å styre aktiviteter. Egentlig er det dette det handler om hhos mennesker også. Lederskapet styrkes hver gang hunden gjør som du sier og får ros og det svekkes hver gang hunden får gjøre som den selv vil på tross av det du sa - og at den ikke får beskjed om at det likte lederen dårlig. Den største skilnaden er nok at hunden skal ha umiddelbar beskjed. Mennesker har litt større kapasitet til å reflektere tilbake i tid. Men har du lært inn et mønster er jeg veldig sikker på at hunden vet at den gjør galt, men får den ikke beskjed så tenker den kanskje at reglene er i endring. For å si det selv - har den først fått hoppe i sofa er det vanskelig å erobre sofaen tilbake.

Situasjonsrapport: Jeg drikker kaffe og Steffi krøp i sofa. Leia ligger på teppet, men hun skal snart få litt kos hun også. Det er viktig med kos. Det bygger lederskap i alle fall når jeg bestemmer når og hvor kosen skal gis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar