søndag 6. februar 2011

Hva handler det om

Jeg gikk på min første rypejakt i September 2010. Hva handlet det om? Da jeg leste min første bok om fuglehund forsto jeg lite. For hva var alt dette gnålet om standen? Er ikke en fuglehund en fuglehund uansett?

Det er prinsipielt to måter å jakte rype på. Det ene er uten hund og kalles støkkjakt, man går da til man går opp rypen og man må da skyte den rypen man selv skremmer opp.

Den andre fordrer at hunden gjør et søk og finner rypen. Den tar da stand for rypen - for alle praktiske formål skal den da stå helt stille og vente på sin eier/fører. Det finnes flere hjelpemidler for å finne hunden sin i fjellet, fra spesielle dekken til GPS - noen bruker fortsatt øynene aktivt. Noen hunder har egenskapen at de rapporterer - det vil si henter eieren for å vise hvor rypen ligger, dette kan være lært eller naturlig.
På førers kommando skal hunden skremme opp rypen, vi kaller det reis, og kommandoen er som regel ja. Da går rypen i luften slik som på støkkjakt. Dersom du nå skyter, kan du risikere å skyte hunden - derfor er vi nå komme til det jeg anser som det viktigste momentet: rios = Ro i oppflukt og skudd. Når rypene går opp skal hunden stanse slik at det blir en skytbar situasjon uten at man setter hundens liv på spill. Finalen er når hunden får hente den skutte rypen - apporten. Det høres enkelt ut, men for dette trener, trener og trener Steffi og Leia.

En hund sitter ofte fint på stuegulvet, litt mindre fint når det er andre hunder i nærheten, andre løse hunder eller kanskje en fugl i lufta. Det er mange provokasjoner og blant dem er rypen den største. Hunden skal altså hjernevaskes på sitt som er den stoppkommandoeen vi bruker, men det er ikke nok at hunden kan sitte, den må sette seg fordi den ikke har noe annet valg. Den må sette seg fordi lederen som vet best har bestemt at den skal sette seg (jeg tenkte jeg skulle få til et innlegg uten lederskap)

Det er dette alt handler om til syvende og sist. Leia tok i dag stand på et griseøre. Valper tar ofte stand på ting, hun var litt treg i reisen. Hun har erfart at det hun reiser ofte flyr bort - sånn vil det jo være i det virkelige liv. Det er knivegger vi beveger oss langs tidvis virker det som, men nå er det tid for kos og relasjonsbygging.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar