mandag 28. februar 2011

Hvordan skal man trene?

En vanlig ting som hundeeiere ofte diskuterer på kryss av raser er hundefor, så enkelt og så komplisert. Når det gjelder dressur er det ofte at man skiller mellom fugelunddressur og "vanlig" hundedressur. Hvor mange ganger fikk vi ikke høre når vi søkte hjelp med Steffi "man bruker og gjøre sånn og slik med hunder, men er litt usikkert om dette gjelder også for fuglehunder."

Slik jeg ser det stiller man på sett og vis mindre krav til fuglehunden, samtidig som de kravene man stiller er absolutt. Man krever ro i oppflukt - dette får man ved å trene inn en ubetinget stoppkommando. Det er behagelig å ha en hund som går pent i bånd. Det som kanskje skiller mest er reisen vi terper og terper på sammenlignet med et generelt hundehold, men også der vil man også ønske å ha en startkommando.

Da kommer man til det som er tittelen - hvordan skal man trene? Det er en del valper i klubben og flere kvinnelige eiere nå og da blir det diskusjon om trening. Kan man trene en fuglehund bare positivt? Med fare for å bli arrestert for negativitet vil jeg si et ubetinget nei. For jeg tror ikke at man kan få en ubetinget stopp som vil fungere i alle situsjoner med bare positiv trening. Slik jeg tenker trening er klikkertrening den ultimate positive trening. Jeg tror de som lykkes med klikkertrening har et lederskap de ikke er klar over og at dette gjør at de evt. lykkes, men om det er gangbart for den jevne fugelhundeier - det er jeg usikker på.

Når noe går galt med hundene står som regel Dag-Ove eller jeg og sier på veldig dårlig svensk "upprepa ditt nei". I Anders Landin's lille røde avsluttes det som regel med "upprepa ditt nei" når noe har gått galt. Det er vanskelig å vite hva som er for mye og hva som er for lite. Leia har en fantastisk evne til å gi fra seg mye lyd når hun skjønner at det er på tide med å upprepa nei og hun gir seg ikke nødvendigvis uten kamp, men hun gir seg. Så er det dette at alle hunder er forskjellig. Der Leia gir lyd tier Steffi. Jeg ser at det viktige fremover bortsett fra konsekvens er å bli bedre på å lese sin hund. Det blir man bare gjennom samvær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar