onsdag 12. desember 2012

Trener dere for å skyte eller for å trene?

En gang i tiden pratet jeg mest om jobb. Nå prater jeg mest om hund. Det går også utover kollegene mine. De som har vært med oss en stund husker kanskje at jeg byttet jobb. En av fordelene med å bytte jobb var helt klart den hundemessige gevinsten. Mindre press til å jobbe helg. Har ikke jobbet en eneste helg etter at jeg byttet jobb. Det vil si - jeg har vært på kontoret, men det har alltid vært selvvalgt. I min gamle jobb hadde vi noe genialt som het avspasseringsuke. Da skulle man kompensere for alt man ikke fikk trent ellers og det gjerne i løpet av ni dager som fort kunne bli 7 dager om man var riktig uheldig. Så var det 6 uker til neste gang og i mellomtiden gikk man glipp av både jaktprøver og annen moro. Nå er det slik at jeg har mulighet for å trene litt midt i uken hver uke om jeg velger det. Dette er mer humant for hundene. De kan trene i helgen, hvile to dager, få en gjennomkjøring, hvile to dager så kommer helgen. Hundemessig er det ganske enkelt genialt.

Jeg var tilbake på kontoret i dag etter å ha vært en liten tur med Leia. Min kollega var ganske overrasket at det gikk an å kjøre så langt for ca like lang treningstid. Hva var liksom målet med å trene - var det for å skyte mer fugl? Jeg forklarte at det var med tanke på jaktprøver og at det som regel er dumt å felle treningsfuglen sin. Jeg forsøkte å forklare på en enkel måte hva jaktprøver går ut på og hvorfor vi gjør det. Alle kan være med på at det er et av de mer objektive kriteriene vi har for å bedømme egen hund - selv om den bygger på dommerens subjektive skjønn. Et av målene med jaktprøvene er å dokumentere hundene i forhold til avl. Det er begrenset hvor mange antall starter du trenger for å dokumentere en hund og derfra og ut bygger mye på konkurranse.

Hun lurte litt på hvilke mål jeg har for Leia og jeg fikk holdt en rørende monolog om å hente ut potensialet i hunden. Det er ingen hund som rører så mye i meg som Leia. Når hun lider lider jeg med henne og når hun løper ut av skinnet sitt av glede så gleder jeg meg med henne. Leia er så mye.

Jeg fikk befestet min posisjon som crazy dog woman på jobb. Ikke at jeg følte min posisjon spesielt truet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar