torsdag 20. desember 2012

Hva skal man med fuglehund?

Hvorfor velger man å få seg en hund i det hele tatt, og enda særere hvorfor får man seg en fuglehund? Fra gammelt av ville jeg egentlig bare ha en hund og gå tur med og kose med. Golden retriever er vel egentlig min rase i så måte. Hjemmefra har jeg lært at skal man noe med en hund så må det være en jakthund, i så måte var det bare elghund som gjaldt, men det ble fuglehund. Jeg fikk en hund å gå tur med, kose med og som har gitt utrolige mange opplevelser.

Jeg var i byen her om dagen og det ble snakk om å springe på fjellet etter hunden. Da var det jeg ble stilt spørsmålet "stiller du bare på prøver eller jakter du også?" Godt spørsmål tenkte jeg, ofte er det jo det motsatte man kanskje spør om. Hva er egentlig målet med hunden? Jeg synes ofte treninga er målet. Det er ofte under trening jeg koser meg mest, undrer meg mest og ikke minst lærer mest. Det var det sosiale aspektet som var en del av vurderingen da jeg skaffet meg Leia, men det er alene vi har hatt  mange av de aller største opplevelsene. Leia har lært meg masse. Mye av dette er iboende hos henne, dette med fuglehund er veldig unaturlig for meg så jeg har måttet lære alt fra scratch. Ikke har jeg kunnet dra veksler på erfaring fra å ha levd med fuglehund hele livet heller.

Småviltjakt var ingen jaktform i min verden før jeg fikk fuglehund. Det har vært en lang vei å gå.
Det er gøy å være med på fellinga, men jeg er ikke spesielt trigger happy. Jeg synes det er stas når fuglen er felt, men det er fordi vi har fått et resultat ikke fordi jeg må ha fryseren full av fugl.

Vedkommende som jeg ikke kjenner så godt visste åpenbart at jeg gikk på jaktprøver. Jaktprøver er mye moro, men jeg har en generell uvilje mot å bli vurdert. Så er det dette med å dokumentere hunden for avl, og det er helt klart at en hund som er stilt flere ganger er bedre dokumentert enn en hund som er stilt en gang, men på et eller annet tidspunkt når man vel et punkt hvor dokumentasjonen er tilfredsstillende. Derfra og ut dreier det seg nok om konkurranse og tidsfordriv. Like nyttig kan det være å få klart for seg at hunden ikke skal avles på. Så kan det være greit å kalibrere seg mot andre hunder og eiere.

Hvorfor reflekterer jeg over hva man skal med fuglehund? Det er snart årsmøte i fulgehundklubben og da er det naturlig å stille seg spørsmålet - hva ønsker/trenger medlemmene og hva vil ferske hundeeiere ha? Hva har man tenkt når man skaffet seg hunden?

For mange er det en drøm som går i oppfyllelse. For mange er det en mer spontan anskaffelse. Felles for de fleste er at de har en livsledsager i alle fall for det neste tiåret som vil være med å forme dem på godt og vondt. Jeg bruker å fastholde at det er fantastisk mange gleder med hund og jeg ser ikke så mange utfordringer, men jeg fastholder også at det kan være mye og hardt arbeid bak en god hund. Hunden har sine naturlige anlegg, men hunden skal også lære å bli et team med sin jeger. Det kan kreve litt jobb med enkelte. Jeg tror ikke egentlig at det finnes så mange snarveier. Så er det vel sånn at veien blir til mens vi løper - sammen. Slik blir vel kanskje også målet med hunden formet mens man løper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar