torsdag 30. august 2012

Etisk å jakte?

Finnmarkseiendommens elendighetsbeskrivelse reduserte den jaktlige friheten ytterligere i årets pressemelding. Det kan nå felles to liryper de fleste steder hvor vi kan tenkes å jakte, mot tre i fjor. Jaktkort skal aktiveres slik at de skal ha kontroll på hvor vi jakter, rommet for den spontane jakten blir mindre. I fjor var det mye fugl, men de økte ikke baglimit fra året før. Så vidt jeg husker var vel argumentet at man ikke ville ta ut for mye, for å bevare fuglestammen til neste år. Det var vel særdeles mislykket. I år var det lite fugl og da reduserte de. Hva skal vi gjøre? Bør alle bli hjemme for ikke å utrydde det som er av fugl?

Det som er sikkert for min del er at ferien er lagt opp etter jakt og derby i år. 10. september kommer jeg til å være i høstfjellet med mål om at hundene skal få gjode jaktlige opplevelser med felling. Trenger vi kjøttet? Nei, man får billigere ryper kjøpt på Rema 1000 og gjennom kontakter har jeg hørt at de smaker fortreffelig. Vi trenger fugl for å spisse hundene. Mange påpeker at jakt med fuglehund er rått parti og at det er støkkjakten som er den reneste form for jakt - jeg kjenner jeg trekker på skuldrene. Det er et dårlig statistisk grunnlag, men i fjor dro vi ut samtidig som en støkkjeger, han kom tilbake til bilen et kvarter etter oss. Jeg mener han hadde skutt 3-4, i alle fall var det 2-3 mer enn vi hadde skutt, og vi hadde ikke hvilken som helst hund med oss - vi hadde den store Embla.

Med unghunder er det begrenset hva man får felt, da man forsøker å felle i gode situasjoner og man skal ikke jakte lenge for å oppleve at ikke alt er som i boka. Vi lever godt med en kvote på tilsammen 4 liryper, ut fra det vi har sett hittil i høst er det ikke grunnlag for å tro at vi får fulle kvoter, men det er mer irriterende at alt skal reguleres. Det kommer vel snart restriksjoner på hvor langt man kan jogge i løpet av en dag.  Hvor blir det av friheten? Da jeg gikk på skolen het det læring under ansvar eller noe slikt. Finnmarkseiendommen gir oss ikke det ansvaret.

Det blir spennende å se om vi får større bestand til neste år. I tilfelle tror jeg det skyldes helt andre faktorer enn de finnmarkseiendommen råder over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar