mandag 20. august 2012

D-dagen - 20. August båndtvangen oppheves

Endelig er dagen der. Båndtvangen blir opphevet. Det er på tide å gjøre opp litt status. Vi hadde en fin hyttehelg selv om jeg tidvis gremtes over at høstens første jaktprøve gikk uten oss. Vel hormonsykluser kan man ikke styre. Vi skal i alle fall få med oss prøver senere i høst.

Embla viste på rypetelling at de eldste er eldst. Hun er stødigheten selv. Jeg har sagt at Embla er den lydigste ulydige. Embla er det beste beviset på at lederskap og hennes hengivenhet er noe du gjør deg fortjent til. Hun kan springe ut på min kommando og hun reiser som en kanon, men hun kommer inn og kommuniserer med Jon innimellom og da er jeg luft. Heldigvis går Embla ikke etter, for så mye som hun hører på meg så hadde hun ikke stoppet. De fleste lurer nå på hva som er mitt problem med Embla, akkurat nå kunne jeg ikke kalt henne inn feks på prøve, men vi får se hvor mye vi styrer med dette. Embla liker godbiter så dersom hun aner godbiter i anmarsj så er jeg hennes beste venn. Hun er sikkert vår mest intelligente.

Leia har kommet over at hun fikk løpetid og venter bare på at den skal gå over. I mellomtiden synes hun at livet er helt ok. Hun har feitet seg opp til jakta og gleder seg stort til å lete etter fugl. Vi håper å felle en del for henne i høst slik at hun virkelig får utviklet seg som jeger.

Cali er denne høstens komet. Hun har tatt flere steg oppover på stigen så vi håper å stabilisere henne i prima søk, fine stander og felle fugl for henne. Det er litt urettferdig å være Cali. Cali sammenlignes hele tiden med vinneren i Arctic cup. Vinneren av Arctic cup er en rimelig stabil maskin, men vi er helt klart enig om at fremskrittene er det enklest å se på Cali.

Sam er maskotten vår og den helt objektivt sett nydeligste hunden vår. Han har en fantastisk øyenkontakt. Han skal få henge litt med i stabile situasjoner bak Embla, så skal han dresseres. Vi får se hva fremtiden bringer for ham, men at det blir noen fellinger for ham i år, det tviler jeg litt på.

Det blir en spennende høst. Det er nå vi får se hva vi har av materalie og om forarbeidet har vært godt nok. Jeg føler vi trente mer intenst før Arctic cup, vi hadde en større plan, vi har blitt en del hemmet av båndtvang og så fikk vi denne løpetiden. Men det er enda en måned igjen til Norsk Derby, Oi, det er snart bare en måned igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar