onsdag 25. april 2012

Å få det til

Det var en kommentar på facebook som jeg hang meg opp i. Det gjaldt hvem som får det til. De erfarne eller de uerfarne. Er alle hunder for alle? Under Arctic cup kom jeg og en annen i snakk om et spesielt valpekull hvorpå min samtalepartner sa "det er nok ikke hunder som alle kan få til". Det bør absolutt være greit å lage hunder som man tror at ikke alle kan få til, men da gjelder det å være ærlig mot seg selv og kjøpere på at noen hunder forventer man at kan trenge noe mer og da bør man ikke anbefale uerfarne kjøpere å se på disse linjene. Men jeg har ofte lurt - vil de erfarne få til enhver hund eller blir det bra fordi de erfarne velger blant de fremste linjene i landet/europa/verden. For å få premie må man i alle fall når hunden blir voksen klare å stoppe den i fugl ganske prompte. Det krever en del dressur. Det krever ofte dyktighet. Men vi ser at også uerfarne får premie så de klarer å stoppe disse hundene. Jeg mener å ha notert meg med mange hederlige unntak at det er enklere for de erfarne å få 1. enn 2. og at mange uerfarne gjerne blir rene 2. premiegrossister. Jeg tror nok at erfarne i større grad klarer å kommunisere stopp på en måte som gjør at hunden forstår det bedre. Man snakker så mye om at man tar bort reisen og man dresserer hardt. Handler det om at man ikke har kommunisert riktig med hunden hva det er man vil og mener? Jeg tror også at de erfarne i stor grad trener mer og mer systematisk enn mange av de uerfarne. Vi snakket om treningsterreng under Arcticen hvorpå jeg hørte uttrykket "trene i det daglige" - yes, tenkte jeg. Det er dette vi har snakket om. Man trener også i løpet av uken om man må - det er ikke en strikt helgeaktivitet. Da tenkte jeg - erfarne får det til fordi de trener. Fordi de trener får de en annen kommunikasjon med hunden. Jeg sier ikke at uerfarne ikke trener, men jeg tror det er noe med systematikken og målet. Når målet er å få ut potensialet i hunden så er det tidvis slitsomt med en hund med masse potensial.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar