onsdag 18. april 2012

Da var HD-røntgen time bestilt - skrekk og gru

Da var time til HD-røntgen til Leia bestilt. Hoftedysplasi - bare ordet får mange hundeeiere til å grøsse. Ja, vi har alle hørt om hunder som har HD. Noen blir plaget gjerne når de når en viss alder og tåler ikke de lengste turene, men virker glad og fornøyde. Enkelte raser kan ha dårlige bilder, men ingen kan se at det begrenser hundens livskvalitet. Hvorfor røntger vi hundene? Det er i avlsøyenmed, men skal Leia avles på? Skal søskenene avles på? Er det bortkastet dersom hun ikke skal avles på? For å være avlshund i NESK må halvparten av søsknene være røntget HD-frie. Har avlen gått fremover med tanke på HD? Er HD en sykdom for hunden? Vil HD plage hunden? Plager HD eierene og ikke hunden? Hvorfor er det delt opp i status A og B - dersom begge faktisk står for HD-fri? Hvilke av de multifaktorielle årsakene bidrar mest? Har jeg gjort alt jeg kunne for at Leia ikke skal utvikle HD? Leias stamtavle er fri for HD så jeg håper selvfølgelig at Leia ikke skal HD og jeg har ikke lagt merke til noe som tilsier at hun skulle ha HD.

Hva har jeg gjort? Jo, jeg bar henne opp og ned trappene til hun var 6 måneder, jeg veide maten hennes på gramvekt og jeg var nøye med underlaget hun fikk springe på både ute og inne. Hysterisk? Ja, vel, men i beste mening.

Hva skjer om Leia har HD? Hun er fortsatt verdens nydeligste engelsk setter. Hun er fortsatt min hund. Skulle hun ha HD må hun gjerne bli den best premierte engelsk setteren i historien, men da skal hun ikke avles på. Hvordan kan jeg være så bombastisk? Fordi det finnes en rekke gode engelsk settere, det finnes mange gode linjer man kan avle på, noen av disse linjene kunne jeg tenkt meg hund fra selv. Leia kan helt sikkert bidra med mye i sitt genetiske materiale, men jeg kan ikke se at rasen som helhet er tjent med at man avler på individer som viser sykdom tidlig når man har et bredt avlsgrunnlag. Er rasen liten, ikke plaget av sine hofter og har andre fremragende egenskaper som helt sikkert vil føre rasen fremover bør man vurdere saken under ett. Den norske engelsk setters fremtid står ikke og faller på Leia. I den store sammenhengen, det vil si norsk engelsk setters historie (som jeg ivrig studerer) er Leia en parantes, selv om hun er den beste i verden. Det er en gang slik at de fleste eiere er velsignet med verdens beste hund, jeg intet unntak. Hvorfor poster jeg dette? Jeg binder meg selv dersom hun skulle ha HD, om enn i liten grad, og bli strålende dokumentert - jeg poster det fordi jeg har tenkt gjennom dette på forhånd og jeg står for de vurderingene jeg har gjort når det gjelder Leia som i mine øyne er helt unik og en god representant for rasen som jeg er stolt over å ha i mitt eie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar