tirsdag 4. oktober 2011

To do, or not to do - å stille første gang

Jeg har allerede vært inne på at Leia stiller på Sennalandsprøven. Det var innmari kjipt å trekke påmeldinga til Børselvprøven selv om jeg gjorde det i forbannelsen. Hva får meg til å tro at ståa er så veldig annerledes 5 uker senere? Det er 8 uker siden jeg trakk påmeldingen. For det første har Leia på ny gått fra støkk til stand og fra ettergang til ro - det er egentlig den store forskjellen. Hun har fått en erfaring de siste to månedene som hun manglet tidligere. Jeg synes hun viser lovende takter.

Må en hver fuglehund stille på jaktprøve? Langt i fra og de færreste gjør det. Jeg har ingen oversikt over hvor mange av de hundene som det avles på som er stilt på prøve. Hva kan man lese ut av en prøve? En prøve måler mange parametre fart, jaktlyst, intensitet, viltfinnerevne, håndtering av fugl etc som er en slags subjektiv objektivisering av hunden. I avl sier denne vurderingen en hel del om hunden. Man kan også hevde at man kan lese noe om dressurbarheten ut av dette, det er jeg noe mer usikker på. Det er som det sto på Bretonsidene i forrige utgave av fuglehunden. Det er flere hunder som hevder seg, men det er stort sett de samme førerene - dette var sitert fra hukommelsen.

For 5 uker siden ville Leia vært 11 måneder, nå er hun året. Hun er fortsatt ung, veldig ung. Det ville vært helt greit å ikke stille på Sennalandet og det kunne fort blitt slik da jeg har vært litt dårlig å planlegge høsten. Først ble det ikke ferie slik jeg hadde tenkt for å trene hund og så ble det en del andre avbrekk som rotet det til for meg og Leia. Alfa stiller.

Det er ryper i terrengene, ikke mange, men noen. Det er mange ting som skal klaffe for at ting skal gå Leias vei. La oss si det slik, forhåpningene er moderate, men spenningen er likevel stor. Jeg vet at hun det neste året vil fortsette sin rivende utvikling, hun er i startgropen som unghund.

Hvorfor hun stiller? Hun finner fugl. Fester stand. Reiser. Er i ro (for det meste), og tåler skudd. Det er vel det en fuglehund skal gjøre. Så får vi håpe at det kan gå veien. Hvorfor hun ikke stilte i Børselv? Før fristen gikk ut tok hun rypene opp selv uten å feste selvstendig stand først, det kan være mange grunner til det, men det var ikke det jeg ønsket å vise dommerene. Hun har ikke våknet maksimalt, men det gjør henne kanskje noe mer håndterlig. Rapport vil komme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar