søndag 30. oktober 2011

Å holde trykket

I dag har vi stilt klokka og til tross for en litt lang morgen har det vært en begivenhetsrik dag hundemessig. Det går mest i unghund.

Dagen begynte med at Cali og jeg dro til Forsøl for å få en tur sammen med en annen unghund og dens eier. Det ble litt tid til lek.

Deretter dro jeg og Cali en liten tur i et terreng jeg og Leia fant ryper i høst. Ingen ryper, men Cali fikk gått litt, jeg lærer og lese henne bedre og bedre og vi fikk trent litt innkalling. Cali imponerer. Hun bruker vinden fint og det virker som hun reflekterer over hvor hun har gått for hun går ikke i sine egne spor. Hun har overhodet ikke våknet slik at dette blir veldig spennende. Jeg har stor tro på lillejenta.

Jeg og Leia tok en ny dressurøkt. Først med litt fot. Vi trener med fløyte nå. Leia ble interessert i en småfugl så jeg sendte henne på og hun satt momentant. We don't like it, we totally love it.

Deretter hentet jeg frossenrypa og kjørte mange repitasjoner med ja, sitt, ja, sitt, ja, sitt. Jeg ser tendensen til at hun etter hvert blir hakket tregere, men hun starter fortsatt utrolig friskt. Hun fikk kommando og stoppet ca 40 cm fra rypa, fikk skryt og plutselig var hun på rypa. Da ble det nei og korreksjon. Det som skjedde etterpå var meget interresant - da hun da fikk ja valgte hun å komme inn til meg. På øyekontakt fikk hun et nytt ja og da valgte jeg å ikke stoppe henne før hun hadde rypa i munnen. På innkalling tar hun rypa i munnen å kommer inn. Jeg ser tendensen til at hun tar en liten æresrunde, det skal vi ha oss frabedt. Gleder meg til å stå tidlig opp i morgen og trene mer.

Nå skal Cali og jeg ta oss en innlæringsrunde med litt pølsedressur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar