tirsdag 29. mai 2012

En allrounder?

Det er gøy på landet, det er noe alle vet, i alle fall har vi sunget om det. Leia viste sitt sanne jeg da hun fikk sjansen til å løpe på jordene i Sørdalen. Det var da jeg tenkte - at den hunden der - hun må prøves på lavland. Hun tok for seg av biotopen og når man ser henne springe på jordene da er det som om man glemmer at hun har stilt på høyfjell og tenker at det var dette - dette hun ble skapt til lille vakre Leia. Det er det hun ble skapt til - det er dette hun ble avlet på - hun er en jakthund. Instinktet hennes er ikke til å ta feil av. Slipp Leia mer enn 10 m fra deg og hun er på jakt. Når Leia ser sitt snitt til å jakte er det meste annet underordnet. Noen god gårdshund som bare valser rundt på tunet blir hun nok aldri. Sågar hoppet hun på elva, og det var ikke lite strøm i den. Men hun kom seg opp igjen. Når jeg tenker på valpetiden med Leia var det alltid meningen at hun skulle bli jakthund, men jeg så overhodet ikke for meg en maskin. Leia er en maskin. Hun har en psyke og vilje til jakt som er beundringsverdig. Hvor hun har hentet det fra - jeg er usikker. Den jeger som får jakte for en hund som Leia er priviligert. Leia har absolutt vært en utfordring, men hun er en spennende hund å jobbe med. Det som er mest fascinerende er at hun har sine beste jaktår foran seg. Leia har livet foran seg. Det blir spennende å se hva hun blir til.

1 kommentar:

  1. Vi vet var det kommer ifrån:-)

    Robban & Anna-Carin

    SvarSlett