lørdag 19. mai 2012

Dagen før dagen

I morgen skal vi i utstillingsringen for første gang Leia og jeg. Vi er litt spente. Det var ikke mange engelsk setter tisper. Vi får se hvordan det går. Vi har forberedt oss så godt vi har kunnet forholdene tatt i betraktning. Det er flere ting som har gitt stort utbytte. For det første har vi fått mange gode råd og innspill fra de som har ledet den lokale utstillingstreningen i lokalavdelingen vår. Vi visste jo ingenting fra før så læringskurven har vært bratt. En annen ting som har vært utrolig nyttig er at vi har trent Leia og jeg mens Jon har filmet. Slik kunne vi se hvordan vi fremtrådte selv og etter dette har fremgangen vært betydelig. I går var vi i hallen for å prøvespringe banen. I dag var vi i hallen for sosialiseringens del. Leia satt og lå pent på teppet i dag og virket som hun var vant til å ligge i en bråkete idrettshall med masse hunder rundt seg. Joda, jeg er aldri så lite stolt av jenta mi. Da jeg reiste over til USA den høsten Leia ble født så jeg en film på vei over som het Best in Show og som jeg anså som er parodi på utstilling. Hundene var stæsjet og menneskene også. Det var betydelig komedie og jeg husker jeg lo. Nå ler jeg ikke like mye lenger. Det er ikke til å komme bort fra at fuglehundmiljøet er litt delt når det kommer til utstilling. Er man uenig om betydningen av jaktprøver er man i alle fall uenig om nytten av utstilling. Hva sikrer utstilling? Utstilling sier noe om det rasetypiske ved den enkelte hund. Her som på jaktprøver vil jeg påstå at man ikke kan si mye ut av et eneste resultat. Rasestandarden bør vektlegge funksjonalitet. En godt bygget hund vil være mindre utsatt for skader. Et bra løpesett vil gi mindre slitasje. Hvordan hunden ser ut og beveger seg er ikke fullstendig irrelevant, men det er ingen direkte link til dette og gode jaktegenskaper. Jeg innrømmer at når man bruker store deler av året på å utvikle jaktegenskapene og å dokumentere dem så kommer utstilling i andre rekke, men er det noe jeg har lært de siste ukene er det det samme som på jaktprøve. Når samarbeidet med hunden fungerer gir det en tilfredsstillelse som er bedre enn mye annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar