fredag 11. mai 2012

Ny hundeeier

En av mine gode venninner har lenge hatt lyst på hund. Dette har eskalert med Samson og i dag snakket vi bare om valp. Det var bare en rase som var aktuell og det var breton, dette har jeg ikke påvirket i noen retning, men det er jo en trivelig rase sånn objektivt sett. Så var det å finne en hund. Jeg har rimelig grei greie på en del bretonlinjer. Til å være engelsk-setter-jente har jeg imponerende god greie. Vi leste på breton.no fant parringer og så begynte ringerunden. Noen hadde ikke flere valper, i noen kull ble det ikke nok. Vi tror vi fant henne en valp så nå venter vi i spenning på det endelige resultatet. Ja, det ble kanskje ikke jobbet så effektivt som jeg hadde trodd da jeg kom på jobb i morges - det meste gikk i hund. Hvorfor skal oppdrettere ta sjansen på en fantastisk jente med en imponerende stå-på-vilje som har relativt lite erfaring med hund og ikke har tenkt spesielt mye på konseptet jakt? Jeg tror akkurat denne venninnen min har evnen til konsekvens, timing og ros - og korreksjon om det er nødvendig. Jeg er sikker på at det er få som vil jobbe mer målrettet og mer systematisk med en valp for å nå et mål. Vi har diskutert i VFFK hvordan man skal rekruttere nye? En måte er å gi førstegangseiere valp. Av de som fikk valp etter Molly var jeg suverent den med minst erfaring, Leia er den av valpene som ble dokumentert først og som foreløpig har flest meritter i skrivende stund, i alle fall jaktprøvemessig. Det er fort mer arbeid å gi valp til en førstegangseier om denne er dedikert til å lykkes, men hvilken reklame og hvilken tilfredsstillelse er det ikke når denne lykkes? I valpeannonser står det fortrinnsvis til jegere og prøvefolk eller prøvefolk og jegere, ellere kun jegere. Enhver jakthund bør ha sjansen til jakt, men for en liten rase som Breton synes jeg det er ekstra viktig at man søker å dokumentere individene som senere legger grunnlaget for avlen. Jeg er ganske sikker på at akkurat denne bretonen som på et tidspunkt skulle havne i disse kjærlige armene vil bli stilt fordi hun vil få det til. Er det en konklusjon på dette innlegget? Avlen og verden generelt går fremover fordi noen tør tenke nye tanker og ta sjanser. Apropos avl. Vår amerikanske diva fikk løpetid i dag. Når jeg opplevde i dag hvor vanskelig det kan være å få tak i en bretonvalp så gjør det at jeg tenker at man skal være ekstra kritisk til avl da jeg ser at man lett kan parre fordi det er lett å få avsetning på valpene, men de som har drevet på en stund vet at det kan være en ganske vanskelig måte og også farefull måte å tjene penger på - det er mye som kan gå galt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar