søndag 13. mai 2012

Og hva er gemytt - og er det viktig?

Jeg leste et sted på facebook at man var lite flinke til å legge ut om helse og gemytt på hundene sine på hjemmesider. Mulig det. Det er mye godt gemytt rundt om i Norge for i ca hver eneste valpeannonse jeg har lest står det at "det forventes godt gemytt" eller "prima gemytt forventes" osv. Det hender at man tenker at den og den hunden kanskje ikke har prima gemytt, men er det min oppgave å kringkaste det? Nei, jeg legger meg det på minnet og putter det inn i opplysninger jeg tar i betraktning når jeg tenker fremtidige avlspartnere. Internett og facebook kan være en velsignelse og en forbannelse. Hvem som helst kan komme med hårreisende påstander om din hund, vage antydninger, og uansett om det blir dementert eller fjernet vil alltid noen huske at det hefter noe ved din hund, men det er ikke sikkert at det har rot i virkeligheten. En annen ting er at det man selv legger ut om egen hund også vil kunne bli tatt ut av proporsjoner og blåst inn i en annen sammenheng. Det er blant annet en av farene med å blogge om egen hund, men hvorfor blogge om andres? For tiden leser jeg Randi Schultzes tispebok. En ting hun tar opp er ærligheten i avl. Er vi ærlige nok i avl? Stiller valpekjøpere de rette spørsmålene? Finnes den perfekte oppdretter? Jeg mener at alle hundene våre har godt gemytt. De er vennlige og sosiale. Kanskje er de litt viltre og ivrige i blant, men vi liker glade hunder. Ville man latt en hund med dårlig gemytt leve opp? Blir dårlig gemytt i blant skjult bak sterkt lederskap? Her må hver enkelt svare for seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar