torsdag 13. juni 2013

Ærlighet gir de beste resultatene

I går skulle jeg videreføre noe av det jeg har lært i løpet av helgen til de andre hundene i flokken.

Sam er en smart gutt og tok utfordringen på strak arm. Han må absolutt gå inn i kategorien lettdressert. Den hunden har så mange gode egenskaper at han bare må oppleves. Aller best liker jeg gemyttet.

Cali var den hunden jeg primært tenkte å jobbe med i sommer og fram mot høsten. Hun er den hunden som er vanskeligst å lese i mine øyer. Hun har en annen lykke og mykhet enn de andre. Hun har en kroppskontroll som få andre. Da vi var på utstilligen sa hun som handlet Cali at hun trodde Cali var en hund som var vant til å få det som hun ville - og jeg tror det er noe i det. Det er lettere å være ettergiven for en myk hund enn en striere. Jeg har også fundert på om det på generelt grunnlag er enklere å dulle med de små enn de store.

Cali har vist seg som veldig lydig på sosialiseringstrening med andre hunder, men det har hele tiden vært noe som jeg ikke har helt klart å lese. Framskrittene har vært få og jeg vurderte sterkt å trene agility med henne for å se om det kunne få oss videre. I går sto det helt klart for meg. Sitten hennes er for dårlig. Hun har en helt klar stopp, men den er ikke så bra at du tror den varer når resten av kullet går opp. Her har vi den utfordringen vi skal jobbe med. Jeg ble veldig lettet i går da jeg skjønte at her har vi en konkret ting å jobbe med. Det er dette som gjør at vi skal komme oss videre sammen. Samtidig er det litt vanskelig å innrømme at hunden ikke sitter så godt som jeg trodde. Men vi kommer oss ikke videre om vi ikke tør å innrømme hvor vi befinner oss. Vi er godt fornøyde med at vi har et mål å jobbe videre med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar