lørdag 15. juni 2013

La oss ikke snakke om hva det koster

Jon og jeg har kommet fram til at det optimale antall hunder i et hushold er en til to. Vi er ikke der. Men vi har det gøy med de hundene vi har.

En valpekjøper spurte hva jeg antok det kostet å ha en fuglehund. Jeg husker ikke hva jeg svarte, men jeg la ikke skjul på at mitt personlige estimat ikke er noe å strekke seg etter.

Når har jeg nok en gang sittet og sett over terminlisten og notert ned kontonummer og frister. Det mest fristende løpet koster en halv månedslønn i påmelding og vi er alle klar over at påmeldingsavgiften ikke er hovedkostnaden ved jaktprøver, men man kan også si at med flere hunder i husstanden går de totale utgiftene per hund ned.

Så er det en hel del utstyr man trenger. Så er det masse utstyr man ikke trenger, men som sikkert er kjekt å ha. Så er det slik at alt dette utstyret skal lagres et sted.

En aktiv prøvemann uten så veldig mye magemål hadde laget et estimat på at han brukte 100 000 på hundene i året. Jeg hadde ingen problem med å tro han. Dersom du bare har penger er det utrolig hvor mye penger man kan velge å bruke på hund. Samtidig er det utrolig hvor lite penger du trenger å bruke for å få fram en god hund.

Vi driver med dette fordi det er gøy. Noen mener det er gode penger å hente i avlen. Vi ser på avl som et arbeid vi gjør for rasens fremgang. Om det er penger å hente på avl er det bare med å dekke en brøkdel av det vi har brukt på å dokumentere hunden gjennom helse, jaktprøver og utstilling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar