torsdag 25. april 2013

Gjør vi dommergjerningen tyngre med facebook?

De fleste som deltar på jaktprøver virker å like det. Det er på mange måter en merkelig og noe ekstrem måte å tilbringe en helg på, men man har ikke vært med lenge før det er stor stas å treffe folk igjen.

Noen er større filantroper sammenlignet med oss som bare går rundt og har det gøy, de ofrer egne hunder og egen fritid for å dømme andres hunder. Jeg tar av meg hatten for disse.

I denne elektroniske hverdagen kan man ofte lese hvordan både hunder og førere har gjort det på prøve. Sjelden er det dommeren som får skryt, og noen ganger kan man lese til dels injurerende kommentarer om dommerene. Dommeren er ofte ikke navngitt, men man kan med noen tastetrykk finne ut hvem det dreier seg om og i verste fall finne et par det kan stå imellom.

Spørsmålet jeg stiller meg - skal dommerene tåle dette? Vi lever i et samfunn hvor det meste skal vurderes, terninger trilles osv. Jeg tror ikke slike uttalelser på facebook eller andre nettsteder gjør det mer attraktivt å bli dommer - og vi trenger nye dommere. Jeg tror vi skal legge igjen diskusjonene på fjellet, evt kan vi diskutere dem på jegermiddagen og i våre respektive klubber, men å ta en større diskusjon om avgjørelser og dommere på nett tror jeg ikke kan tjene noen. Må man diskutere dette synes jeg man får gjøre det anonymt. Vi trenger ikke legge stein til dommergjerningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar