mandag 6. mai 2013

Hva en av oss gjør vil ramme oss alle

Det er denne båndtvangen nå. Man kan mene hva man vil om båndtvang. For oss som har 1,5 m snø 1. april virker det meningsløst med båndtvang, men også her nord begynner snøen og bli borte og dyrelivet vil snart yre. Det er en grunn til at det er båndtvang. En annen ting er at mange er redde hunder og en løs hund kan faktisk være ganske skummelt for mange. Dressuren er heller ikke så god hos oss alle. Det er mange grunner for å respektere båndtvangen. Vil man endre båndtvangen er det bedre å engasjere seg for å få til et politisk vedtak. Å heve seg over loven er på generelt grunnlag veldig lite lurt.

Båndtvangen har fått meg til å plukke fram sykkelen igjen. Det er viktig å vedlikeholde kondisjon både på hundene og på meg. Særlig jeg føler det som det har vært en månedslang dvale.

Langs veiene ligger det ganske mye avføring. Vi bor nært en stall slik at noe er hesteavføring, også kalt hestemøkk, men en hel del er hundeavføring. Jeg innrømmer at jeg ikke alltid har vært like flink å ha med meg pose, og det er flere grunner til det, men alle er dårlige. Det kjennes veldig bra å plukke opp avføring fra egen hund, og det kjennes veldig dårlig å ikke gjøre det. Lukten er ikke den beste, men samvittigheten har det desto bedre.

Det er sjelden jeg kommer hjem med hundeavføring under skoene, men jeg mistenker at min datter vil gjøre det ofte. Det er veldig lite stas. Jeg kan leve med det, men jeg er ganske sikker på at en del foreldre uten hunder synes at dette er meget unødvendig. Selv om det er mange hundeeiere i landet er det en gang slik at vi er i mindretall og således er en minioritet. Det hadde vært fint om vi hadde brukt 2013 til å respektere båndtvang og plukke opp avføringen etter hundene våre, det vil bidra til at folk synes at hunder og deres eiere er enda litt mer ålreite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar