søndag 10. april 2011

På tide å oppsummere helga

Det var dekket for årets jentehyttetur - jeg, Steffi og Leia. Vi kom oss sent av gårde siden jeg lot meg distrahere til tapas før avmarsj. Jeg burde ha skjønt allerede i bilen at fredagen kom til å bli mindre kul da det å kjøre til Skaidi i sko beregnet for -40 alltid er en dårlig ide. Det ble kjøring i sokkelesten. Den berømte scooterskoa gikk igjennom i råtten snø og lang historie kort. Steffi var søkk vekk og jeg var uten sko. (lærdom 1: scootersko er dumt til annet enn scootertur)

Jeg fikk kontakt med henne ned på elven, men ikke nok til at jeg fikk henne inn. Snille hjelpsomme Idar hjalp meg å lete, men vi måtte gi tapt for mørket. (lærdom 2: Kom seg av gårde i rimelig tid)

Der satt jeg og Leia på hytta og hadde akkurat laget mat da Steffi sto på verandaen. Det var en viss gjensynsglede for å si det sånn (lærdom 3: Noen ganger må man bare ta tiden til hjelp).

Lørdag tok det lang tid før vi kom oss av gårde jeg og Leia. Vi hadde en strålende dag på ski. Leia fikk gå det hun var god for. Så var det hjem å lese Schjetnes bok om den glade fuglehund. Hundene har stort sett ligget på hver sin plass i hytta hele helga. Det er mange måter å trene lederskap på.

I dag søndag ble det to turer på ski. Den ene i sol på Hatter og den andre i overskya og vind på Hatter. Den ene turen på morgenen og den andre på ettermiddagen. Vel morgen er et relativt begrep. Vi kjørte til Smørfjord, men der var snøen så råtten at vi gikk igjennom hele tiden. Greit for meg, men ikke for Leia - jeg er fortsatt redd for leddene hennnes. Det ble ingen fugl og siden vinden var såpass sterk og retningssansen er slik den er ble det en kort ettermiddagstur. Vi bestemte oss for å dra tilbake til byen i kveld til tross for at vi egentlig skulle være til i morgen. Jentene slapper av.

En kuriositet. Jeg lurte på i dag hvorfor Leia søkte bare på min venstre side, det gjorde hun forsåvidt greit, det ser ut i følge Schjetne å være jaktvett - hvorfor søke på høyre side når det bare er åpent hvitt landskap og sannsynligheten for å finne fugl deretter når man heller kan søke i skogen? Eller er det jeg som tillegger henne egenskaper hun ikke har?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar