mandag 4. april 2011

Den glade fuglehunden

Noen av dere vil kjenne igjen tittelen til Olav Schjetnes bok som ikke er i handelen og som Hammerfest Bibliotek dessverre har destruert, men jeg har fått lånt et eksemplar fra NTNU.

Jeg fikk litt flashback. Da jeg var ca 10 leste jeg kongespeil av Vera Henriksen en bok jeg har hatt mye glede av senere da jeg sikkert har lest den 10 ganger. Men jeg fikk mer og mer glede av den ettersom jeg ble eldre og forsto noen av undertonene i boken som naturligvis bør være skjult for en tiåring. Første gang jeg leste Schjetnes bok hadde Steffi ikke tatt stand, vi hadde ikke vært på jaktprøve, jeg hadde ikke kjøpt hagle. Jeg var på alle måter en fuglehundnovise - det er jeg enda, men boken til Schjetne gav enda mer mening nå. Jeg tror den må leses igjen og igjen og igjen. Det minner meg på at vi blir aldri utlært.

I dag har vi gått en mer slipprelatert skitur. Etter et kvarter har hun blitt kalt inn med 100% suksessrate til ros og godbiter. Sånn gikk skituren. Vi hadde en fantastisk tur, men registrerer at det smelter veldig. Smeltingen setter vi middels pris på. Det var den 5. dagen med ski for meg og Leia, men i morgen blir det hvile da jeg skal gå min første vakt i ny jobb. Det er godt å trene seg ned også. Vi gruer oss til båndtvang.

Ellers planlegger vi ferie, eller vi prøver å planlegge ferien. Det blir nok Skaidi, bær og trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar