onsdag 21. desember 2011

God jul og ny start for hundene

Desember har vært en meget inaktiv måned for hundene. Helgene har gått med til jobb og sosiale events av ymse slag, men nå er det en ny dagsorden - eller? For første gang i mine godt over 20 år nordpå har jeg aldri vært mer møkklei Mørketida. Denne fantastiske tida med det flotte lyset og mulighetene for å tenne lys og kose seg under et pledd med gløggkoppen har vært overskygget av dette ene - her oppe kan man da ikke trene hund?

Joda, det finnes annen trening enn trening i fugl. Det finnes grunntrening med snørekjøring - eller gjør det det? Global oppvarming har gjort snøtilgangen her i Hammerfest til et mye usikkert prosjekt. Da straffer det seg og ha stuet skiene bort på hytta for før man får tenkt tanken på å hente de er snøen borte.

Ellers skal to av Leias tanter parres med flotte hannhunder. Det blir utrolig spennende. Da jeg var ute og fløy sist helg var det en skjønn liten engelsk setter valp med flyet. Det var da jeg skjønte at definitivt må Leia ha et kull en gang, men det ligger flere år fram i tid. Først skal vi bli ferdig i unghund, så skal vi over i skumle kvalitet så får framtiden vise - og ikke minst skal hun bevise at hun er en dugelig jakthund. Ikke minst like viktig er at Leia dessverre ikke kan klones slik at man må parre henne med en eller annen hannhund, den skal være bra den hunden som slipper gjennom dette nåløyet - akkurat derfor er det viktig å dra på prøver - ikke bare i nærområdet og ha gode kontakter både i land og utland for å finne den optimale hannhund. Den skal være bra den som skal tilføre verdens beste hund noe som helst!

Mens vi tobente strente rundt på Ikea og koste oss på restaurant i "syden" var de firbente trygt forvart i Alta hos gode venner av Alfa. Jeg er veldig tilhenger av Alta hunde og kattehotell, men med tre hunder over ganske mange dager (business and pleasure) virket dette som en flott løsning. Hundene hadde det bra og vi fikk mms-oppdateringer. Jeg tror de likte seg godt i Alta. Det var rart og ha hundefri, men man fikk da tida til å gå uten hunder også.

I går var det spontant kenneltreff på Kleven jakt og fiske. Var det alle oss unnasluntrere som ikke forbereder til jul som møttes? Hvem vet? Strategien for våren ble lagt og diskutert. Den inneholder veldig få overraskelser. Det er en måte å få en god hund på - trening, trening, trening. På vinteren skal vi prioritere både erfaring i fjell og fysisk trening så dette stiller noen utfordringer til eier i tillegg.

Leia og jeg har studert kalenderen nøye. Det hadde vært gøy å få til noe på hjemmebane i Artic cup og ikke minst vil vi også kvalifisere Cali-jenta vår for samme løp og til derby til høsten. Cali er en fantastisk trivelig liten hund med et fint unghundssøk. Revieringen er så flott at den er til å grine av og når lemenbestanden går under jorda da skal ikke noe kunne stoppe team NiCa (Nina og Cali). Men hei, jeg hadde jo en engelsk setter - jaja - greit man ikke er rasist. Vi har lagt inn en treningsuke i februar og håper å få til noe lignende i mars så må vi nok bruke alle helgene fremover... Jeg har ikke en gang turt å se på vaktplanen.

Siden det er så lenge siden jeg blogget sist føler jeg at jeg kunne skrevet enda lengere, men nå gjenstår det og ønske alle en god jul. Vi vender nesen sørover for mer innlandsklima og håper på en nydelig jul så skal vi vel se om vi ikke får med oss skiene. Nyttår går startskuddet for 2012 og vintersesongens trening. 2012 blir nok på mange måter det mest spennende året hittil. Det er gøy med unghund, det er nerver, utfordringer og for vår del satser vi på en del seire i tillegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar