torsdag 19. juli 2012

Hva er en barnestjerne?

Vi hører ofte snakk om disse barnestjernene. Hunder som utmerker seg stort som unghund og som ikke helt tar steget over i de voksnes rekker. Jeg fremholdt flere ganger at det var store favoritter til den gjeve tittelen Arctic cup vinner 2012. Den klareste favoritten var vel Østkystens Hera til Are Salomonsen og Marit Kransvik i Alta som er den mestvinnende engelsk setteren i unghundklassen. Are har kjørt mange mil sammen med en annen Altaværing som har stilt en annen engelsk setter Hamnutens Messi og disse har forsynt seg godt av premiebordene rundt om. Vi tar av oss hatten.  I vår nyere Finnmarkshistorie er det to andre Bretoner som vil bli husket lenge for sine prestasjoner som unghunder  det er Sam's nevø Litjåsens De Rene og Cessna av Sarakaha. Bretonene er voksne og VK-premiert.  Men er en barnestjerne en som har fått mange premier? Eller er en barnestjerne en som har mange starter? Hva med unghundene med mange starter uten noen særlig premie?

Det er ingen som har stemplet Leia som barnestjerne. Grunnen til det er nok at hun har for få starter. Jeg ble spurt under Arctic cup om vi hadde mange premier på Leia. Jeg svarte kontant "nei", men vi kom fram til etter hvert at tre 1 UK og 1 2 UK ikke var så lite likevel, men spørsmålet er hvem og hva man sammenligner seg med.

Hadde vi hatt tid hadde vi nok stilt Leia mer i vinteren som var. Men det har vært balansegangen mellom jobb, trening av andre hunder og satsingen på den ene som gjorde det slik. En annen ting er at vi ønsket mange gode fuglearbeid på Leia og det fikk vi. Vi fikk disse av å traske alene km på km på ski, og om jeg hatet? Jeg hater skiene mine, men jeg liker dem litt også. Det ble slik for oss at vi bestemte oss for at prøvearenaen skulle være en kalibrering på hvor vi var med Leia, men utviklingen sin skulle hun i stor grad få lov å ha utenfor prøvearenaen. Kanskje var det defensivt, men det har fungert foreløpig. På den andre siden er jeg ikke overbevist om at det er oppskriften for enhver hund, og kanskje hadde hun tatt seg bra ut som barnestjerne likevel. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar