tirsdag 1. november 2011

Ja visst er det galskap

Klokken er kvart over ti og jeg har nettopp kommet ned etter en fin tur med Leia. Den ble kortere enn vi planla da blodspor i snøen var nok til å få meg til å snu. Hun ble undersøkt der oppe og jeg kunne ikke finne noen rift eller sår. Det var ikke mye, men det skal ikke så mye for at jeg reagerer når det gjelder Leia. Hun ble undersøkt da vi kom ned også uten å kunne påvise noe. Men hun kan få hvile.

Det er skjønt å se Leia i snøen og det var helt klart at Leia likte seg i snøen. Hun rullet seg og var så absolutt lykkelig. Hun som ikke husker annet enn snø fra hun var valp. Hun løp, løp og løp. Hun adlød fløyta, det eneste jeg hadde å utsette var at hun hadde så stor fart på innkallingen at bremselengden hennes ble for lang.

Jeg har avspasseringsuke, den uken mine kolleger stort sett bruker til å besøke eksotiske reisemål eller evt. familie og venner og jeg trener hund. Jeg redegjorde kort for min svigerinne i går at siden Leia har 1. uk blir det full satsing på høystatusløpene Artic og Derby og vi var enig om at det er galskap, men så moro.

Det er blogginnlegg nummer 150. Jeg har nok ikke vært høyere opp på lang tid enn jeg er nå med Leia. Det som er så fint for tiden er at hun er mottakelig. En annen ting er at hun forstår hva jeg sier med litt hard og brummende stemme. Vi snakker samme språk. Slik har det ikke alltid vært. Takene har tidvis vært harde. Det har vært tårer jeg innrømmer det. Det har vært redsel. Det har vært frustrasjon så stor at det knapt kan beskrives. Har jeg noen gang vært inne på tanken med å gi opp? Muligens. Leia er mye. Men hun er også en av de store gledene i livet. Når Leia får til blir jeg så stolt fordi vi har villet så mye og jobbet så mye for å komme dit, men vi hviler ikke på laubær. Det skal ikke mer enn fugl i lufta til for at Leia er heltent og helt fokusert på flyvende objekter. Dette er avlet fram over generasjoner og generasjoner. Jeg jobber fortsatt med å definere det virkelige målet for oss - det handler vel egentlig om hvor viktig er det å få fram en godt premiert hund? Jeg har hele tiden fremhevet at min oppgave er å realisere potensialet i Leia, problemet er at potensialet er stort, så oppgaven er enda større.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar