søndag 27. november 2011

Grunndressuren ligger til grunn for alt

Vi burde ha vært på fjellet, men det er mye innsats for lite utbytte hva dagslys angår. På den andre siden trenger man bare å treffe en fugl og med en god viltfinner kan man gjøre dette på kun kort tid. Uansett det ble ingen fugl i dag, det ble grunndressur i stedet.

I går tørket jeg støvet av den den andre filmen til Anders Landin "Så trener jag min unghund". Det var en feiltakelse, jeg hadde lagt feil film i feil cover. Denne hadde jeg ikke sett på ett år og den gang fenget den ikke i nærheten av like mye som nå. Nå har jeg dels mer sammenlignbare utfordringer. Alfa som ikke hadde hørt om Landin fra før ble rimelig begeistret. Vi begynte i alle fall å se på muligheten for å dra ned å trene med Landin. Det kurset vi fant som ville passet best for våre behov stilte visse krav til grunndressur. Det var nok til at jeg fikk litt panikk...

En annen observasjon i går var da jeg tok med meg Leia tilbake til leiligheten vår og slapp henne ut der, da var hun ikke interresert i å høre på meg i det hele tatt. Da skulle hun lukte og utforske. Derav følte jeg at hun "pisset på lederskapet" for å bruke gårsdagens uttrykk. Konklusjonen av Landin og observasjonen i går var at her må det lut til.

Jeg kledde på Leia refleksvesten og satt henne foran døren før jeg kledde meg selv. Hun skjønte at noe skulle skje og at det var hun som fikk være med så hun startet pipekonserten i kjent Leiastil. Ingen skal si at hun ikke er ivrig, hun er irriterende ivrig. Pipingen er noe vi begge vil til livs så det ble korreksjon, og en korreksjon til, men til slutt var hun fullkorrigert for å si det sånn.

Vi trente sitt, kom, sitt, kom, sitt. Leia tok seg i starten litt for mange bremsemeter, men da vi kom tilbake til flokken var bremselengden tatt inn betraktelig. Målet for dagens økt var som følger. 1. Sitt er en absolutt kommando og gjelder til ny kommando gis. 2. Innkalling er et krav. 3. Fot betyr hodet i knehøyde og ikke snusende i snøen.

Da vi kom tilbake var det to mentalt slitne jenter som kom tilbake, men som Alfa sa eieren så som hun var mer mentalt sliten enn hunden. Å ha en hund som Leia er utfordrende, men det gir en helt spesiell treningsglede. Man har jobbet for resultatene.

1 kommentar:

  1. Jag tränar lydnad varje vecka med 3 av mina taxar. Det är inom Svenska Jägarförbundet som håller i träningen. Mycket nyttigt även för en tax :-)

    SvarSlett