fredag 17. august 2012

Vi spionerer på de ekstreme

Det hender at jeg kjøper andre hundeblader enn akkurat de som har med jakt og fuglehund å gjøre. "Hundekjøring" er det bladet jeg har funnet mest interessant i så måte. Det er mange ting som får en time med tekoppen og hundekjøring til å føle meg bedre. Det særeste poenget er nok at jeg føler meg utrolig normal. Her er det en gjeng mennesker som ofrer det aller meste for å trene hund og de lever ikke med sine fire hunder men alt fra 8-40 og i blant mer. Hvordan de får klokka og lommeboka til å gå rundt er jeg ikke helt sikker på. En annen ting er at disse menneskene ofte er utrolig flinke, strukturerte og har stor kunnskap om hund. De har masse å lære oss. Hvor mange fuglehundmennesker stretcher hundene etter en lang dag på fjellet? Hvor mange stretcher etter jaktprøve? Man kan kanskje påpeke at det ikke er den store belastningen å gå en dag på prøve, men mange hunder er da litt støle etter en lang dag på fjellet selv om det på ingen måte overgår stølheten til eierene. Hvor god er vi til å ta vare på hundene mellom slaga? Her tror jeg vi har masse å lære. Man leser om hundekjørerene som  ordner hvile og mat til hundene først og så seg selv om det er noe igjen. Jeg fikk også en aha-oppvekker da det ble påpekt at fire dagers juleferie på hundene var for mye uten trening, og jeg tenkte at her har vi noen som er mer ekstreme enn oss. Riktignok er vinteren hundekjørerens store årstid, og jaktprøvene er langt fra å starte i jula, men det hender vel titt og ofte at vi unner oss og hundene 2 døgns hvile også i de mest intense periodene, men la det være klart det er forskjell på det en fuglehund og hundekjøringshund skal prestere. Spioneringen finner jeg likevel mest inspirerende, det er folk der ute som har flere hunder enn oss.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar