søndag 12. august 2012

Hva er rett valpepris

Valpeprisen er en brøkdel av det hundeholdet koster, men det er den største engangskostnaden om du har forsikring slik at man unngår dyre engangskostnader ved operasjon. Er man ikke villig til å betale valpeprisen spørs det om man bør skaffe seg hund i det hele og det store. En hund krever en del ikke minst i tid, og for mange av oss er tid det vi har minst av.

Hva er mine refleksjoner rundt pris? Det bør være forskjell på prisetter foreldre med dokumenterte egenskaper og to udokumenterte foreldre. Da mener jeg ikke en enslig premie alene, men hunder som har vist over tid at de holder en god standard. Det bør være forskjell på pris etter foreldre der alle helsesjekkene til raseklubben er overholdt og hvor man kan dokumentere friske foreldre. Etter nye regler skal alle valper chippes før levering slik at det er logisk at valpeprisen går opp i 2012. Det bør også være med veterinærattest. Jeg mener ikke så mye totalt sett om pris som andre oppdrettere tar for valper, men legger man seg i øvre prissjikt bør alle disse tingene være på plass, da bør foreldre være dokumentert, helsen dokumentert og alle andre formaliteter i orden.

Hva mener jeg selv? Det viktigste er at valpene får gode eiere; det vil si eiere som ønsker å ha hund og som har tid til å hund. Dernest er det kun gjennom dokumentasjon vi ser om vi lykkes i avl. Skjønt den enkeltes eiers subjektive fornøydhet skal man ikke kimse av. Det hjelper ikke å ha en godt premiert hund om du ikke liker den. I en ideel verden kunne jeg sikkert gitt bort et helt kull dersom bare de rette personene står på døra, men jeg tror ikke det er en god løsning - jeg tror ikke det vil gagne valper, kjøper eller meg. Mange vil love gull og grønne skoger mot å få en gratis valp av godt dokumenterte foreldre, men vil det holde i lengden? Vi vil aldri være prispressende, men vi mener at det ikke er urimelig å ta betalt for den jobben som gjøres med hver enkelt valp. Rådet til ferske valpekjøpere er å sette seg inn i både stamtavle, dokumenterte resultater, helse og ikke minst snakk med oppdretter. Seriøse oppdrettere har ofte veldig mye å si og man får gjerne detaljerte svar. En seriøs oppdretter vil også stille mange spørsmål om deg som valpekjøper, men det er et kvalitetstegn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar