tirsdag 28. august 2012

Respekt

La meg blogge en liten notis. Nyheten om at en katt i nabolaget har blitt spraymalt, sannsynligvis av noen unger, har nettopp sluppet ut på facebook. Det er dyremishandling og lakken kan være farlig for katten som har slikket i seg lakk, pustet inn og ikke minst fått det gjennom huden. Hva er vitsen?

Jeg havnet i en noe opphetet våpendebatt på skolen en gang. Jeg er vokst opp med skyting, skytestevner var like naturlig som at barn begynte på skolen. Jakt var en like naturlig ting. Vi lærte mye om våpenvett. Våpenvett var en naturlig del av opplæringen før man fikk håndtere våpen. Respekt for dyr var en like viktig del av den samme opplæringen. Jeg er vokst opp med elgjakt, og visst er elgjakt også rekreasjon, men her snakker vi kjøttauk i mye større omfang enn rypejakta. Jeg hevdet den gang at det viktigste var at man ble lært og omgås våpen på en ordentlig måte. Jeg mener det fortsatt. Våpen i ukyndige og erfarne hender er farlig. Jeg tror det er få jegere som ikke har respekt for dyra. Kan vi lære bort respekt for våpen og dyr og dermed unngå meningsløs dyremishandling? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg er takknemlig for at jeg i tidlig alder fikk lære de  grunnleggende tingene som at man ikke sikter på andre, respekt for både uladd og ikke minst ladd våpen og respekt for dyr og kjøtt. Det er gode verdier å ta med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar