lørdag 11. august 2012

Tispe er for avl, hannhund er for moro

Hvorfor blogget jeg ikke i går? Det gikk i ett, men jeg var ikke helt sikker på hva jeg skulle skrive.

Det greieste å håndtere er at Leia har fått løpetid. Jeg burde ha oppdaget det noen timer før - eller jeg noterte meg i margen avvikende adfed, men jeg var så oppsatt på å gjennomføre det jeg skulle akkurat da at jeg tenkt ikke mer på det. Dessuten hadde jeg bestilt løpetiden hennes i november. Fordelen med løpetid nå er at vi er sikker på at hun er ferdig til derby, og ikke får den under derbyen. Det ville vært ganske surt etter den lange veien å finne ut at vi hadde kjørt en løpsk tispe. Det betyr også at dersom hun opprettholder løpetidsintervallet vil hun kunne få neste løpetid i april. Det kan bli spennende. Det kjedelige er at åpningen av jaktprøvesesongen starter om en uke. Leia ville ikke vært høyløpsk og det har vel hendt at noen har stilt på startstreken med løpsk tispe, men det skal vi ikke utsette konkurrentene for. Hvem kan motstå en herlig tispe som Leia?

Cali har også hatt noe avvikende adferd. Jon er mer erfaren så han la to og to sammen og der i gården er det innbilt svangerskap. Det var en større krise enn Leias løpetid. Dette skulle være høsten Cali ble satset på av mange årsaker. Jeg innrømmer det - jeg gråt meg i søvn med tanke på alt arbeidet jeg har lagt ned i henne og som nå ikke skulle bli noe av. Men nå er både Cali og jeg noen lunde i vater igjen, så vi ser fremover. Det kan hende blir det mye moro likevel, men sjansen for derby på Cali falt vel noe.

Det leder meg til en konklusjon som Jon kom med en gang. Skal du avle tar du tispe, skal du bare ha moro tar du hannhund. Jeg kjenner jeg er glad vi har Sam som er forutsigbarheten selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar