mandag 31. januar 2011

Den evige slankingen - forkrigen

Det er skadelig for mennesker å være overvektig. Det er skadelig for hunder å være overvektig for cirka de samme grunnene. Det dreier seg om belastning på kroppen. Det er ikke så enkelt for en førstegangseier å vite hva som er passe. For på fuglehundene kjenner du jo nesten alltid ribbena, så jeg følte meg ganske så erfaren når jeg skjønte at den "filmen" som lå over ribbena på Leia ikke skulle være der. Jeg fikk det bekreftet. Hun var i godt hold. Godt hold er kanskje ok hadde det ikke vært for de leddene igjen. Vi håper jo å få en leddfrisk hund uten ostokondrose, hofteleddsdysplasi og andre ulumskheter. Så da var det å gå i seg selv. Regnestykket virket enkelt. For + godbiter + ben = for mye energi. Så vi takket for fantastisk matlyst. Tok inn på bena, erstattet godbiter med en del av hennes egen forrasjon og i løpet av en uke var "filmen" over ribbena over. Hadde det vært like enkelt med mennesker hadde ikke slankeindustrien vært slik en suksess.

For er alltid et tema der hundeeiere møtes. Merker det spesielt godt når jeg er hjemme der fuglehunden er en slags rarietet, fordi det er de skjønne pelsballer - elghundene som teller. Vi har forsøkt forskjellige høyenergifor og forer nå med Troll for Steffi og Royal Canin for valp. Det siste har åpenbart høy smakelighet, for Steffi synes også dette fungerer som godbit.

Så mens ribbena til Leia er mer synlig koser vi oss med sjokoladefondant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar