fredag 4. januar 2013

Man skal ikke misunne andre så mye

Min tidligere veileder en meget klok mann snakket en gang om misunnelse - det var snakk om vikarlønninger. Men som han sa øker det for noen øker det for oss andre på sikt.

Hundemiljøene har vært i hardt vær etter et skarpt blogginnlegg på nettavisen.no om juks og ukultur i utstillingsmiljøet med utgangspunkt i schæferhunder. Det er vel ingen grunn til å tro at schærferhundmiljøet peker seg ut i en mer negativ retning enn andre miljøer. I utgangspunktet er det mest prestisje ute og går, men det er klart at noen få dyktige kan tjene penger og til dels relativt store penger. Men det er som i mange andre yrker, du må legge ned en dugelig innsats om du vil ha noen større beløp igjen.

Det minner om en erfaren, og mange vil karakterisere ham som en vellykket,  fuglehundmann som sa "dess mer du får til med egen hund dess hardere kommer andre til å lete etter feil på din hund". Jeg tenkte ikke så mye over det da han sa det. Jeg har fundert en hel del på det i ettertid. Han har nok rett, og kanskje må det også være sånn. Det er en gang sånn at det er de "vellykkede" hundene som styrer mye i avl. Det er disse som blir de "fremste" representantene for rasene. Skal det avles stort må det være lov å se med lupebriller. Likevel kan det oppleves som sårt, men det er nok ikke alltid så vondt ment som det oppleves.

Jeg er generelt over gjennomsnittlig opptatt i andres hunder og forsøker å huske hva jeg leser om slektstre og andre vesentligheter og uvesentligheter. Det er ikke til å komme bort fra at jeg er mer interessert i enkelte hunder, og spesielt er jeg interessert i de som er mulige avlspartnere for egne hunder. Hundene i den siste gruppen vil jeg gjerne vite ALT om. Generelt er ikke hoftene til de hundene jeg ser til daglig viktig, men hoftene til en avlspartner vil være viktig.

Konklusjonen er at vi skal være rause og unne hverandre mye, men så må vi også tåle å bli sett mer i kortene dersom man tar mål av seg å være med å prege rasen og da mener jeg særlig gjennom avl. Så vil jeg minne på budskapet til en annen erfaren fuglehundmann som påpekte at det er at gjennom fleres suksess at en rase går fremover. God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar