fredag 16. november 2012

Når avlen går fremover

Snakket med en godt voksen mann i dag som nå hadde sin 6. hund innen samme rase og mente at akkurat denne var den helt spesielle. Jeg kjente at jeg ble fornøyd inni meg fordi det gav meg følelsen av at avlen går videre. Det beste er enda i vente.

Vi tenker avl med tanke på rasens fremgang og samtidig er det slik at for mange er den hunden man hadde før den store. I letingen etter avlspartner har vi også sett på flere avdøde hunder. Nøkkelen til fremgang kan også ligge tilbake i tid. Jeg husker jeg leste et intervju med Vibeke Skaar i fuglehunden om hennes Happy som hun nok trodde var hennes hund med stor H. Jeg er ikke fremmed for at Tinka var Jons hund med stor H. Kanskje er Leia hunden med stor H. Men er vi ærlig i avlen har vi alle sjanser for at avlen skal gå videre og da har vi den beste hunden i vente og det er en optimistisk tanke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar