mandag 1. august 2011

Det kan bli en fantastisk jakthund eller en ræva jakthund

Det er mange overskrifter man kunne hatt etter helgens bravader. Inntrykkene haglet.

Utgangspunktet:
Scenen var nydelige båtnes sentral i Nordreisa. Vi var på dressurkurs med duetrening. Jeg hadde ønsket at grunndressuren var mer inne, men som oppdretter påpekte - dess mer å lære. Det er ikke nødvendigvis det at innsatsen har manglet, men det som har stått klarere og klarere for meg i sommer er at det er noe galt med lederskapet. Når det gjelder har Leia gått egne veier - og dertil kom erkjennelsen at jobben vi har gjort hittil ikke ville holdt til ro i oppflukt. Viktige erkjennelser per se.

Hvor er kontakten?:
Det ble åpenbart ganske fort når de andre deltakerene og instruktør skulle se på dressuren og jeg visste det også før det ble påpekt. Leia gjør tidvis som jeg ber om, men hun er ukonsentrert og hun har tankene på alle andre ting enn meg. Øyekontakten er fraværende.

Skuespilleren:
Instruktøren tar kobbelet og med en kraftig og timet korrigering er det nok til at Tøffe Lille Leia blir redusert til den tilsynelatene nervebunten Leia, bortsett fra et punkt. Hunder flest ville lagt seg ned og underkastet seg, ovenfor denne massive overraskende dominansen velger Leia og forsøkte å flykte. Det gikk heller dårlig.

Duer:
Leias første møte med duer ble noe farget av den farlige instruktøren, men på avstand var dette fryktelig spennende. Jeg fikk føre henne i linen selv da hun fokuserte mer på intruktør enn på fugl. Hennes interesse for fugl gikk rett oppover og den flatet ikke ut. Leia våknet så til de grader.

Dressuren:
Fredag og lørdag gikk, det eneste som ble mer klart var at jeg hadde et problem uten at jeg ble særlig klokere på hvordan man løser det. Frustrasjonen var betydelig. Søndag morgen kuliminerte det i brannsår og forbannelse etter en episode med linen - og dertil ettergang, litt vek korrigering og en "gal" hund. Det er da utsagnet faller "Det kan bli en fantastisk jakthund eller en ræva jakthund". En telefon til oppdretter og litt mobilisering av krefter senere skjedde det noe. Mellom kirketid søndag og til kirkekaffen ville vært avsluttet skjer det noe. Lederskapet skifter eier. Leia leverte et fantastisk fuglearbeid med reis i fullt samarbeid med fører. Det kan blir fantastisk eller det kan bli ræva.

Dette var beretningen refleksjonene kommer nok senere.

2 kommentarer:

  1. Får tårer i øyekroken når jeg leser og vet hvor frustrert du var til tider. Men se, når man går inn med energi og tæl, så kommer også resultatene.
    Vi følger stolt med på Dere i framtiden.

    Ståle & "Bjørk"

    SvarSlett
  2. Takk!
    Vi sees vel på prøve til vinteren. Lykke til!

    SvarSlett