lørdag 30. mai 2015

Hvilken hund ønsker vi

"Jeg er ganske sikker på hvilken breton jeg vil ha. Jeg vil ha en frisk hund med godt gemytt som må ha trykk, jaktlyst og viltfinnerevne godt nok til å kunne hevde seg i norgeseliten over tid med riktig trening. Det er heller ingen bakdel om den kan gjøre det bra på utstilling. Det er min drømmehund." Dette er hentet fra et innlegg jeg postet i bretonforum med tanke på revisjon av avlsplanen. Jeg ser at ambisjonen er håret. Jeg ser at det tar tid.

Avl er et yndet diskusjonsemne. Jeg tror den største utfordringen for fuglehunden er å bevare avlsbredden. Det er slik at det er begrenset hvor mange avkom en tispe kan ha. Men matadoravl hvor samme hannhund er far til mange er truende for bredden. Dersom flere matadorer kommer fra de samme linjene - da er man ille ute. Dog, det er lett å avle fra kjente linjer som er godt dokumentert. Hva vil et si at en hund er godt dokumentert? Må den vinne høystatusløp? Må den være jaktchampion? Jeg er tilhenger av avl på dokumenterte hunder. Jeg synes at det er en fordel at hunden har oppnådd premie i AK før avl. Det er viktig at vi avler på friske hunder. Her er det lagt altfor mye vekt på hofter fordi det er en tilgjengelig parameter. Jeg har enda til gode å forstå hvor plaget bretonpopulasjonen er av dårlige hofter.

Samtidig vil jeg ha en rolig og flott familiehund. Det er mange ønsker på samme tid. Et slags kinderegg. Jeg tror på mange måter at vi kan være i mål avlsmessig, men at det er viktig at vi prioriterer bredde.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar